Crowdfunding – dla kogo?
25 listopada 2019CROWD REAL ESTATE
Crowdfunding udziałowy
a crowdfunding pożyczkowy - różnice
Crowdfunding jest pojęciem niezwykle pojemnym i obejmuje swoim zakresem wszelkie sposoby finansowania określonego przedsięwzięcia za pomocą wpłat dokonanych przez szerokie grono inwestorów. Z punktu widzenia przedsiębiorców szczególnie atrakcyjną formą na dokapitalizowanie spółki jest crowdfunding udziałowy lub crowdfunding pożyczkowy. Pomiędzy oboma modelami finansowania istnieją jednak istotne różnice.
Dostęp do platform crowdfundingu udziałowego (Equity Crowdfunding, ECF) mają wyłącznie spółki, których podstawowym celem jest sprzedaż, wzrost, rozwój, zysk i maksymalizacja wartości dla wspólników. Realizując crowdfunding udziałowy finansuje się, co do zasady, całą działalność lub jej wybrany fragment strategiczny czy operacyjny, a nie konkretny produkt lub usługę. W zamian za wpłacone środki inwestorzy nabywają określone jednostki udziałowe w kapitale zakładowym spółki – udziały, w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcje, w przypadku spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.
Crowdfunding pożyczkowy (dłużny) nie jest z kolei ograniczony wyłącznie dla przedsiębiorstw. W zdecydowanej większości przypadków podmiotami poszukującymi finansowania są jednak spółki. Crowdfunding pożyczkowy zakłada istnienie świadczenia o charakterze zwrotnym. Oznacza to, że inwestorzy wpłacając środki na realizację określonego przedsięwzięcia zawierają z beneficjentem umowę pożyczki.
Po upływie umówionego terminu spółka, która otrzymała finansowanie obowiązana jest do zwrotu przekazanych jej środków (zwykle odpowiednio oprocentowanych). Dzięki wpłatom o stosunkowo niewielkiej wartości beneficjentowi zdecydowanie łatwiej jest pozyskać sumę niezbędną do urzeczywistnienia konkretnego projektu, a cały proces odbywa się o wiele szybciej niż w przypadku poszukiwania inwestorów „tradycyjnymi” metodami.
Nie da się jednoznacznie ocenić, która z powyższych form crowdfundingu jest korzystniejsza. Jej wybór powinien być dokonany z uwzględnieniem specyfiki działalności danej spółki. Dla przykładu, jeśli spółka chce uniknąć dużego rozproszenia swojej struktury majątkowej rozsądniejszym rozwiązaniem może okazać się przeprowadzenie crowdfundingu pożyczkowego. Z drugiej strony, podjęcie decyzji o zaciągnięciu
pożyczki na dużą skalę musi być poprzedzone gruntowną analizą projektu w celu ustalenia, czy spółka będzie w przyszłości w stanie spełnić za ciągnięte zobowiązania.