Crowdfunding nieruchomości
20 grudnia 2019Crowdfunding pożyczkowy – Mariusz Mikulski i Piotr Miłak
28 lutego 2020CROWD REAL ESTATE
Finansowanie społecznościowe
Na gruncie prawa unijnego aktualnie trwają prace nad rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstw (dalej: „Rozporządzenie”). Procedowany projekt jest częścią obszerniejszej inicjatywy Komisji Europejskiej zakładającej ustanowienie unii rynków kapitałowych w celu rozszerzenia dostępu do finansowania dla innowacyjnych przedsiębiorstw, przedsiębiorstw typu start-up i innych przedsiębiorstw nienotowanych. Unia Europejska zwróciła uwagę, że obecnie dostęp do kapitału tego typu przedsięwzięć jest znacznie utrudnione, w szczególności zwłaszcza gdy przechodzą one z fazy debiutu w fazę ekspansji. Akt prawny ma obejmować swoim zakresem crowdfunding udziałowy oraz crowdfunding pożyczkowy – czyli dwie najistotniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców metody finansowania społecznościowego.
Rozporządzenie nie będzie miało natomiast zastosowania do usług świadczonych na rzecz konsumentów (a więc nie będzie regulowało procesu udzielania pożyczek konsumenckich). Rozporządzenie nakłada na platformy crowdfundingowe (a mówiąc precyzyjniej dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego) szczególne obowiązki prawne. Warunkiem prowadzenia tego typu działalności przez platformę jest posiadanie przez ten podmiot osobowości prawnej (czyli np. posiadanie statusu spółki kapitałowej) oraz uzyskanie odpowiedniego zezwolenia właściwego organu nadzoru (w Polsce – Komisji Nadzoru Finansowego).
Prawodawca unijny postawił przed dostawcami usług w zakresie finansowania społecznościowego także szczegółowe wymogi odnośnie standardu świadczonych usług – wymaga się, aby podmioty te działały uczciwie, sprawiedliwie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swoich klientów i potencjalnych klientów. Są to rzecz jasna normy o charakterze ogólnym, wymagające konkretyzacji w dalszych przepisach prawnych jednak wyznaczają ogólną zasadę, zgodnie z którą platformy crowdfundingowe nie powinny działać w przestrzeni nieregulowanej, lecz jakością świadczonych usług dorównywać tradycyjnym podmiotom rynku kapitałowego.
Do najważniejszych obowiązków platform crowdfundingowych nałożonych przez Rozporządzenie zaliczyć można:
- skuteczne i ostrożne zarządzanie działalnością;
- zapewnianie ciągłości działania;
- zachowanie bezstronności;
- zapobieganie konfliktom interesów;
- odpowiednie rozpatrywanie skarg i reklamacji;
- weryfikowanie potencjalnych projektodawców;
- odpowiednie przekazywanie komunikatów marketingowych;
- przeprowadzanie testu odpowiedniości usług f inansowania do potencjalnych inwestorów;
- publikowanie arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych (najważniejszych informacji na temat projektu i projektodawcy).
Platforma, która zamierza świadczyć usługi finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstw zobowiązana będzie złożyć wniosek do właściwego organu krajowego (w przypadku Polski będzie to z dużą dozą prawdopodobieństwa Komisja Nadzoru Finansowego), zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi określonymi w Rozporządzeniu. W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku, organ poinformuje o tym fakcie odpowiednie instytucje unijne. Warunkiem rozpoczęcia działalności będzie uzyskanie wpisu do rejestru prowadzonego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Rejestr jest jawny, a jego zawartość będzie publicznie dostępna za pośrednictwem strony internetowej ESMA dla każdego zainteresowanego.
Projekt Rozporządzenia znajduje się aktualnie w fazie pierwszego czytania.